söndag 29 juni 2008

Deep Impact

Världens undergång nalkas! Våra dagar är räknade!

En stor komet är på väg mot jorden och alltings existens är hotat. Detta är temat för filmen "Deep Impact" som, trots det suggestiva omslaget på DVD:n, egentligen inte är någon katastroffilm i ordets bemärkelse. Visst finns här sådana scener också, men de är inte huvudingrediensen i filmen som istället valt att fokusera på de människor som är inblandade i scenariot.

Det är en kvinna som regisserat denna film vilket märks tydligt - och i det här fallet är det definitivt inte något negativt. Mimi Leder har lyckats mejsla fram karaktärerna ur sitt manus och gjort dem väldigt levande för oss åskådare, och här ligger "Deep Impacts" styrka, och det som gör att den skiljer sig från den anskrämliga "Armageddon". I "Deep Impact" finns inga hjältar utan bara vanliga människor som du och jag; väldigt mänskliga människor som gråter och är rädda när katastrofen hotar. Vi kan identifiera oss med dem, känner med dem och berörs av deras öden. Och åtminstone jag gråter floder på slutet. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser filmen; jag gråter lika mycket varje gång.

För "Deep Impact" är en välgjord film i alla avseenden som förmedlar tänkvärda tankar om liv, död, kärlek och medmänsklighet. Det är en film som man behöver se, gärna flera gånger.

I huvudrollen ser vi Elijah Wood från "Härskarringen", men faktum är att ingen riktigt tillåts dominera i den här filmen. Det är många öden som vävs samman och alla är lika intressanta. Här finns många fina skådespelarprestationer från gammal till ung.

Jag rekommenderar varmt "Deep Impact". Se den; låt dig röras och beröras...




Läs även andra bloggares åsikter om , , ,



4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Din blogg blev ju riktigt bra :-)
Jag ska inte ge upp min men orkar inte bråka mera med den just nu. Jag fick tipset att ha en testblogg och det låter ju som en bra idé. Då kan jag fnula på hur mycket jag vill och sen bara kopiera den när den är klar. Simsalabim :-)

kimp.blogg.se

Anonym sa...

Glömde....
Deep impact var väl bra men liiite väl förutsägbar, tycker du inte?

kimp.blogg.se

Unknown sa...

kimp: Hejsan och varmt välkommen till min blogg.
Jovisst är "Deep Impact" förutsägbar, men det hindrar inte att den griper tag i en ändå. Jag gillar den! Du måste i alla fall hålla med om att den är mycket bättre än "Armageddon"?? =)

Unknown sa...

kimp (igen): Haha! Såg först nu att det är samma person som skrivit båda inläggen. =)
Låter som en bra idé att ha en testblogg. Då kan du ju pula på som du vill med den.
Tack för berömmet. Jag trivs riktigt, riktigt bra med min blogg nu.

Välkommen åter!