lördag 11 juli 2009

Blogga på gott och ont.

Har följt skriverierna om Carolina Gynnings blogg som nu skall stängas ner.

Skall man få blogga om precis vad som helst?

Hur kommer man åt problemet när en offentlig person, som är förebild för många, har svängt sig med totalt olämpliga uttalanden som Gynning har gjort? Eller vad sägs om detta påstående hämtat från inlägget “I don’t do food!”: “Om man skall bli riktigt smal så måste man sluta äta! Det finns inget annat sätt.”

I en artikel i Aftonbladet säger Gynning att hennes läsare har kommit med “påhopp och elaka kommentarer” och att detta är orsaken till att bloggen nu stängs ned. Jag försvarar på intet sätt dessa personer och anser att om man inte gillar en blogg så behöver man ju faktiskt inte läsa den. Har man åsikter om innehållet i bloggen och vill framföra dem till bloggaren så kan man göra detta på ett hövligt sätt utan att gå till personangrepp.

Men om en offentlig person gör sådana uttalanden som Gynning uppenbarligen har gjort; hur kommer man åt problemet då? Den frågeställningen tycker jag är intressant och jag skulle gärna vilja höra vad ni läsare tycker.

Jag är på intet sätt ute efter Carolina Gynning som person, och jag kan tycka att alla har rätt att skriva vad de vill på sin blogg. Men i det här fallet är det inte så enkelt, och därför vill jag diskutera detta.

Läs även andra bloggares åsikter om

intressant.se

Inga kommentarer: