torsdag 25 juni 2009

"Peace & Love" och ravioli!!!

Puh, vilken värme! Man håller ju på att storkna minst sagt.

Men faktiskt så var det riktigt skönt i skuggan mitt inne i stan idag när jag gick omkring och väntade på att bussen hem skulle komma.

Hela Borlänge är invaderat av "Peace & Love" med allt vad det innebär just nu. Det är folk precis överallt och ett ständigt liv. Det är väldigt roligt att gå omkring och titta på alla festivalmänniskor och se hur de ser ut. Man kan lugnt säga att här finns precis alla stilar representerade.

Medans "Peace & Love" höll igång utanför våran skola så ägnade vi oss åt tävlingsmatlagning idag. Det var riktigt roligt. "Klassen" var indelad i två lag och av bestämda råvaror skulle vi komponera en tre-rättersmiddag.

Våran grupp hade gjort en bra planering och dessutom förberett väl igår eftermiddag så vi fick en lugn och skön dag medan vi tillredde våra rätter. Den andra gruppen hade ju förståss gjort det också och allt stod klart på slaget.

När lärarna hade gjort sina bedömningar stod det lika mellan lagen. Och det var våra egna poäng som avgjorde tävlingen. Våra grupper skulle ju också bedöma varandras mat och när våra poäng som vi gav varandra hade lagts uppe på lärarnas poäng så visade det sig att vårat lag hade vunnit.

Själv tyckte jag att tävlingsmomentet var tämligen ointressant, men man lärde sig otroligt mycket av detta, och det är ju det som är syftet med det hela. Det var inte helt lätt skall jag säga, men vi lyckades och det var roligt att som grupp nå fram till de mål som vi hade föresatt oss. Jag tror att vi alla var nöjda efteråt med våran insats.

Sambon har efterlyst mera av mina kokkonster här hemma, men faktiskt så har det inte blivit särskilt mycket av den varan. Man längtar ju inte direkt efter att ställa sig vid grytorna när man kommer hem efter en dag i köket. Idag tror jag faktiskt att jag skall vara så hemsk att jag köper mig en burk ravioli till middag. Sambon vill inte ha någon mat; det är alldeles för varmt. Och då jag älskar ravioli så tar jag nog chansen nu, för det är väl ungefär vad man orkar med att prestera vid spisen ikväll tror jag.


intressant.se

Inga kommentarer: