torsdag 4 september 2008

På äventyr på Arbetsförmedlingen

När jag kom hem från Stockholm i tisdags så var det första jag gjorde att gå och sätta mig på Arbetsförmedlingen. Jojomensan; det var precis vad jag gjorde. I samma veva som jag åkte till Gotland så blev jag avanmäld hos A-Kassan och nu var det dags att bli påanmäld igen. 

Det var nämligen så att samma dag som jag skulle åka till Gotland så skulle jag egentligen ha gått på en kurs hos Arbetsförmedlingen, s k basinformation, men då resan kom emellan så bad jag att få flytta kursen till veckan därpå istället.
"Ja, det går bra", svarade de. "Men vi drar in din ersättning den dagen".
"!!!"

Det är nämligen så att när Arbetsförmedlingen har kallat en till en kurs så får man inte utebli av något annat skäl än att man har fått ett arbete. Så följdaktligen drogs min ersättning in. Och det var därför som jag nu i tisdags var tvungen att gå till Arbetsförmedlingen igen. Man måste nämligen gå dit personligen för att få igång ersättningen igen. 

Och idag har jag också varit på Arbetsförmedlingen! Igår så ringde jag nämligen till dem för att göra min månatliga redovisning av hur det har gått med jobbsökandet. Men efter det samtalet så upplevde jag att jag blivit totalt missförstådd och därför så ville jag åka in och reda ut det hela med personalen där. Och det samtalet gick jättebra och jag kände mig ganska glad när jag gick där ifrån.

Och i morgon skall jag till Arbetsförmedlingen!!! Jag har nästan inte tid att söka jobb för att jag måste gå till Arbetsförmedlingen hela tiden. :D

Nädå, så illa är det inte. Men i morgon är det dags för den där basinformationen som jag missade förra veckan. 9.00 skall jag vara på plats, så i morgon är det upp tidigt som gäller. Jag vet inte hur länge det håller på, men jag tror det är ett par timmar eller så. 

Känns lite fånigt att gå på "basinformation" när man varit arbetslös i tre år som jag har varit. Men det är väl som de säger; det händer nya saker hela tiden så alltid är det väl något nytt man lär sig. Har man dessutom, som jag, varit borta från Arbetsförmedlingen i ett år (jag pluggade) så måste man gå om basinformationen igen. 

Och det blir säkert jättebra. Alltid får man väl reda på något matnyttigt. Hoppas det kommer dit lite roliga människor också så man får någon att prata med i pausen. 


PS. Maja heter inte Majbjörn längre; han heter Putte!


1 kommentar:

Daniel sa...

Vi sitter så i samma båt!