onsdag 3 september 2008

Stora Tuna Cantores på Gotland

Nu är jag hemma igen, och vilken underbar resa det har varit. Allt har gått jättebra och vi har haft några riktigt trevliga dagar på Gotland.

Här intill kan vi se Domkyrkan i Visby, och det var den som var centrum för våran resa kan man väl säga. Det var ju där vi skulle uppträda vid två tillfällen. Det ena tillfället var en lördagsmässa och det andra var på gudstjänsten på söndagen.

Vi bodde på ett vandrarhem utanför Visby och det boendet lämnade väl ett och annat att önska kan man väl säga. Det var ganska så sjabbigt och vi tillbringade så lite tid där som möjligt. Men som sovplats dög det jättebra, men det hade ju kunnat vara lite mer ombonat om man säger så.

På lördagen så var vi inne i Domkyrkan vid 10.00-snåret och övade igenom det vi skulle sjunga. När mässan var slut så blev alla i kören lediga och kunde "göra Visby". Jag strövade omkring på egen hand en hel del, men hamnade till sist på berget ovanför staden och det var där jag tog min bild på kyrkan. Det var så soligt och skönt där att jag blev kvar tills det var dags att träffas igen för att äta middag.

På restaurangen tror jag att jag såg en gammal skolkamrat från tiden på "Kulturama" i Stockholm. Det måste ha varit hon, men jag är inte säker...

Söndagen följde samma givna mönster som lördagen kan man väl säga. Först sjöng vi i gudstjänsten, och när den var över var vi fria att göra vad vi ville. Den här dagen valde vi dock att vara tillsammans. Vi tog våra bilar och åkte norr ut från Visby för att äta lunch. Vi hittade ett litet ställe som heter Krusmyntagården som låg alldeles nere vid vattnet. Mycket trevligt och god mat. Där tillbringade vi eftermiddagen tills det var dags att åka till färjan som skulle ta oss hem.

På hemvägen skiljdes jag från kören när båten lade till i Nynäshamn. Jag hade nämligen bestämt mig för att göra en avstickare till nurseblog och på måndagen fortsätta till mamma för att hälsa på henne också.

Planen fungerade utmärkt och jag fick en jättetrevlig kväll med nurseblog när vi pratade gamla minnen, fixade med hennes dator och passade på att sjunga lite. Det blev även lite vin och vi fick som sagt en skön kväll tillsammans.

Lika trevligt blev det hos mamma som bjöd på god grönsakssoppa till middag. Jag var dock väldigt trött och när middagen var över somnade jag i soffan framför "Poirot" som visserligen var jättespännande, men jag förmådde inte hålla mig vaken.

Sedan var det dags att fara hem på tisdagen. Resan gick jättebra och jag hann även med att avlägga visit hos Arbetsförmedlingen innan min sambo kom och hämtade mig.

Och där hemma väntade en stor överraskning...


Läs även andra bloggares åsikter om , ,


Inga kommentarer: