tisdag 25 januari 2011

"Alla goda ting är tre" säger de. Hmm... :S

Det var en lugn och skön dag igår - i alla fall större delen av tiden. Men så var det ju det där med paketet förståss...

Sambon hade fått ett paket från Telia, och det blev ju naturligtvis jag som skulle hämta ut det nere i affären. Affären ligger inte alls långt ifrån vårat hus; det tar ungefär fem minuter att gå dit - om man går raskt. Så jag tar avin och viker ihop den och lägger den i min bakficka och travar glatt iväg till affären med raska steg.

Väl där plockar jag ihop de varor som jag tänkt handla på samma gång och går sedan till kassan. Den glada och trevliga kassörskan slår in dem vartefter jag lägger upp dem på bandet. "Och så har jag ett paket som jag skall hämta också" säger jag snabbt innan hon hinner räkna samman allting. Paketet skall ju också betalas.

Det är när jag skall lämna över avin till henne som jag inser att avin inte alls ligger där jag tror att den ligger. Dvs i min bakficka. Inte heller ligger den i någon annan ficka. "Men vad sjutton", tänker jag irriterat. "Jag vet ju att jag stoppade ner den".

Men si det hade jag inte alls gjort det. Avin låg prydligt ihopvikt på mitt skrivbord och väntade på mig när jag kom hem. "Nåja, då får jag mig en liten promenad till då", tänkte jag och passade på att fika lite och titta på en film innan det var dags för nästa tur till affären.

"Jasså, du skall hämta ut ett paket" säger en ny kassörska. "Då måste jag be dig om ditt leg". Jag stelnar till. "Nej, nej, nej!" tänker jag. "Det här är inte sant. Mitt leg ligger kvar hemma. Jag flyttade ju över alla sådana kort, som jag inte behöver ofta, till min filofax, istället för att bära runt dem i plånboken häromdagen". Och filofaxen hade jag naturligtvis inte med mig till affären. Den låg kvar hemma i ryggsäcken...!! Kassörskan skakade beklagande på huvudet och jag fick lomma hem igen med svansen mellan benen för andra gången den här dagen.

Väl hemma igen passade jag på att titta färdigt på min film för att sedan göra en sista raid mot affären, försedd med avi och leg. Och den här gången fick jag ut mitt paket och kunde raskt bege mig hem för att packa upp och installera vårat nya trådlösa bredbandsmodem. Hur det gick är en annan historia som ni kanske får höra en annan gång...


intressant.se

Inga kommentarer: