onsdag 19 november 2008

Elisabet

Idag har min brorsdotter namnsdag; hon heter Elisabet.

Jag har två bröder - Lasse, som är äldst, och Rolf. Jag är minstingen i syskonskaran. Elisabet är dotter till Lasse.

Det är inte ofta som jag träffar Elisabet men i år sågs vi faktiskt på mammas släktträff i våras. Det blir ju tyvärr så att man ses alltför sällan då man bor så långt ifrån varandra som vi gör...

Elisabet, och hennes äldre bror Stefan, har på något vis alltid varit tidsmätare för mig. Jag menar att det är på dem jag ser att åren går. Låter kanske knasigt men jag skall förklara hur jag menar.

Jag var sju år när Stefan föddes, och Elisabet kom tre år senare. När vi var barn träffades vi väldigt ofta och vi sågs i stort sett varje lov och större helg kan man väl säga. Vi hade mycket roligt tillsammans och idag kan man se tillbaka på härliga minnen från t ex. somrar på Öland och jular i Örebro.

Med andra ord har jag sett Elisabet och Stefan sedan de var riktigt, riktigt små - och idag är de plötsligt vuxna med egna barn och familjer. Mamma brukar alltid säga att "I mina ögon blir Rolf och du aldrig vuxna" (jag brukar alltid bli irriterad när hon säger så...*ler*) - men när jag själv ser på Elisabet och Stefan så kan jag faktiskt förstå hur hon menar. De är ju mina brorsbarn som jag har sett sedan de gick i blöjor; hur kan de då plötsligt vara vuxna? Konstigt, men så är det.

Det är på så vis jag menar att det är på dem jag ser att åren går och att man faktiskt själv blir äldre. Inget negativt på något sätt alls; bara ett faktum men när jag ser dem så blir det så konkret.

Var du än är och gör idag, Elisabet, så hoppas jag att du får en riktigt, riktigt fin namnsdag. Se till att du blir firad ordentligt. Massor med kramar från "farbror" Mats. :D


intressant.se

1 kommentar:

Daniel sa...

Alla grattisar till henne!