onsdag 15 oktober 2008

Finding Neverland

Jag har egentligen aldrig varit någon större vän av berättelsen om "Peter Pan"; vet egentligen inte varför men det bara är så. Inte så att jag tycker illa om den - tvärtom. Men den har egentligen aldrig gjort något större intryck på mig. Det finns många andra klassiska berättelser som jag tycker mycket bättre om än den.

Därför var det roligt att se den här filmen som handlar om mannen bakom "Peter Pan" - J. M. Barrie. I filmen gestaltas han mycket bra av Johnny Depp.

Filmen "Finding Neverland" handlar om skapelseprocessen bakom "Peter Pan". Barrie har skrivit en teaterpjäs som floppar totalt och plötsligt är hela hans tillvaro på glid. Hans äktenskap är inte lyckligt och ingenting tycks plötsligt fungera.

En dag när han sitter i parken och arbetar möter han plötsligt Sylvia Llewelyn Davies (Kate Winslet), en änka med fyra söner. Eller egentligen möter han först hennes son, Peter, och utan att någon riktigt förstår hur det går till är han plötsligt väldigt involverad i familjens liv. Detta ses naturligtvis inte med blida ögon av omgivningen som tittar väldigt snett på deras förehavanden.
Llewelyn Davies mor (Julie Christie) kan bara med fasa se hur skandalen blir större och större.

Men egentligen är det som omgivningen ser som skandal väldigt oskyldigt. Barrie blir väldigt förtjust i Sylvias barn och de leker och har roligt hela dagarna. Och först efter väldigt lång tid inser Barrie och Sylvia att de är kära i varandra. Och hur skulle det kunna gå på något annat vis? De är ju tvillingsjälar, och Sylvia kan förstå Barrie på det sätt som hans hustru (Radha Mitchell) vill göra men inte förmår.

Och medans allt detta händer inser plötsligt Barrie vad hans nästa pjäs skall handla om - embryot till "Peter Pan" föds.

Men resan till premiärkvällen är lång och mycket hinner hända på vägen dit, men Barrie tror stenhårt på sitt manus och kämpar för att få andra att förstå att det kommer att bli en succé.

På premiärkvällen står lille Peter i foajén tillsammans med Barrie som berättar om hur han gått tillväga för att skapa sin pjäs.
- Kära nån! säger någon och pekar på Peter. - Då måste ju det här vara Peter Pan!
Peter tittar långt på henne.
- Nej, svarar han och pekar på Barrie. - Det är det han som är!

Hur mycket sanning som ligger bakom den här filmen vet jag inte, men den är väldigt underhållande, vacker och tänkvärd. Det är roligt att se hur alla karaktärerna i "Peter Pan" har sina levande förebilder och man får en helt annan insikt i historien. Om filmen återger de verkliga händelserna så levde Barrie ett väldigt fascinerande liv, och jag måste säga att jag har blivit nyfiken på att få veta mer om hur det egentligen gick till när "Peter Pan" föddes...



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


intressant.se

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh den ska jag se! :D

Unknown sa...

Roligt att jag har fått dig intresserad av filmen - men vem är du? *ler nyfiket*

http://enbart.blogg.se sa...

Skönt med filmfantaster. Jag är en filmfantast själv men har inte hunnit med att se allt jag vill de senaste åren.

Jag har startat en insamling som under en månad (i morgon) har dragit in närmare 80.000 kr till barncancerfonden. Detta tack vara det engagemang som Madde (som dog för en månad sedan idag) och hennes mamma och pojkvän hadde. Hennes mammas avskedsord.
http://enbart.blogg.se/2008/september/080916-enbart-gastblogg-av-anne.html


Länka gärna till insamlingen och skänk några kronor

Anonym sa...

Oj det glömde jag visst skriva haha. Sanne ;)

Unknown sa...

sanne: Jag kände väl på mig att det var du! :)