fredag 10 oktober 2008

Näst, näst sista föreställningen!

Så har sista helgen kommit. Vad konstigt det känns! Jag har bara en föreställning kvar att spela, och den är i morgon - på dagen. Sedan är det slut.

I morgon kväll blir det avslutningsfest och sedan är den här resan över. Men det har verkligen varit jätteroligt, och jag kommer sakna den här tiden.

För mig började nog resan ganska precis för ett år sedan. Då gick jag på Sjöviks folkhögskola och det hände ofta att jag samåkte med Anders Ludwigsson till och från skolan. Anders är son till Micke Ludwigsson som varit producent för "Grease".

Vi kom ju naturligtvis att prata om "Grease" under de där resorna, och när Anders berättade att han ville vara pianist så föddes plötsligt tanken hos mig att jag kanske skulle sköta sånginstuderingen. Det var inte något snabbt beslut. Jag har ju alltid kännt mig obekväm som ledare för saker och ting och vill gärna gömma mig bakom någon annan. Men plötsligt kände jag att "Det här vill jag göra!". Musiken i "Grease" känner jag ju utan och innan sedan gammalt och jag tänkte att "Är det någon musikal jag skulle kunna sköta sånginstuderingen på så är det den!"
Och ju mer jag tänkte på det, desto mer beslutsam blev jag. Jag skulle göra det!

Och nu står jag här och har gjort det! Hur jag har lyckats som ledare överlåter jag åt ensemblen att bedöma, men jag är stolt över resultatet. Det låter precis som jag ville att det skulle göra. Tack alla i ensemblen; ni är superduktiga och jag är kanonnöjd med era insatser. Kram på er allihopa! :)

Jag åkte ju också på att spela klaviatur på "Grease" vilket också har varit en upplevelse. Anders var i början osäker på om han skulle kunna vara med alla helger. Men då sade jag att jag kunde ta de helger som han inte kunde, och så blev det.

I början kändes det väldigt pirrigt och ovant, men när man så småningom blev varm i kläderna så var det hur kul som helst. Att bränna iväg i "Born to hand-jive" är ju bara underbart, och de kickar man fått ibland där på musikerläktaren har varit helt enorma. Går väl närmast att beskriva som glädje-fnatt! *garvar* Tack alla härliga musiker för den här tiden, och kramar på er också.

Något som känns tråkigt dock är att jag inte fått spela någon föreställning ihop med Jorma (våran basist i "Pralin" som också är med i "Grease"). Våra scheman har legat helt olika och det har inte blivit något tillfälle. Jag går dock och hoppas på att det kanske är vi som kör på min sista föreställning i morgon; jag vet inte ännu hur det blir. Vi får väl se...


Bilden är tagen av Andreas Carlsson och hämtad från www.borlangmusikteater.se


intressant.se

Inga kommentarer: