fredag 31 oktober 2008

Halloween (2007 remake)

Det är Halloween idag och vad passar väl bättre då än en rescension av nyinspelningen av John Carpenters klassiker från 1978 - "Halloween", eller "Alla Helgons blodiga natt" som den heter på svenska.

Att göra en nyinspelning av en sådan monumental klassiker som "Halloween" är väl verkligen att ta sig vatten över huvudet, men jag måste ändå säga att Rob Zombie har klarat sig med äran i behåll. Filmen är välgjord och ett gediget hantverk. Men den klassiska berättelsen har i Zombies händer inte blivit mer än en ordinär skräckfilm. Och mellan de båda inspelningarna finns en stor skillnad...

Rob Zombie har i sin inspelning öppnat upp historien mera och framför allt lagt tonvikten mera på Michael Myers. Första halvtimmen av filmen ägnas åt Myers barndom och de händelser som gör honom till den fullblodspsykopat han är. Zombie försöker helt enkelt förklara varför Myers är det han är, och i och med det försvinner en del av mystiken kring Myers. I Carpenters film finns ondskan bara där, men vi får aldrig någon förklaring på varför det just blir Laurie Strode och hennes vänner som råkar illa ut - vilket gör det hela ännu värre. Ondskan finns där och har du otur så blir det just du som blir dess offer. Skrämmande!

Exakt samma "problem" fanns i nyinspelningen av "Black Christmas" - "Stilla natt, blodiga natt". Man försökte förklara och förstå ondskan. I remaken blev det dessutom så makabert att vi, som publik, nästan förväntades tycka synd om mördaren, medan vi i originalet aldrig ens fick se hans ansikte. Han bara fanns där på vinden, och vi fick aldrig veta varför han valde att klättra in just i det huset.

Och här tror jag att en stor anledning till de äldre filmernas klass ligger. Regissörerna låter våran egen fantasi sättas i rörelse, medan de modernare filmerna försöker förklara allting. Varför det är så vet jag inte, men nog sjutton är de äldre filmerna mycket mer intressanta och spännande. Man försöker förstå men får inga givna svar.

Dock är "Halloween" av årgång 2007 klart sevärd och jag blev positivt överraskad. Jag kan klart rekommendera den. Men jag tror att jag om 20 år fortfarande väljer att se om John Carpenters klassiker när jag vill se "Halloween". Ursäkta Zombie, men gammal är äldst fortfarande...


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,





intressant.se

Inga kommentarer: