lördag 21 februari 2009

Skrämmande!

poltergeist

De senaste åren har vi översköljts av en våg av remakes på gamla filmer med synnerligen varierande resultat. De filmer som passerat revy har varit “The Texas chainsaw massacre”, “Black Christmas”, “Halloween” m fl. Filmerna har varierat väldigt i kvalitet; toppen torde vara nyinspelningen av “Motorsågsmassakern” medan botten är den hemska remaken av “Black Christmas”.

En remake som faktiskt är riktigt bra är "The Fog", nyinspelningen av John Carpenters “Dimman” där man faktiskt har lyckats göra någonting nytt och bra av den gamla filmen (som också den var mycket bra).

I mångt och mycket verkar det vara skräckfilmer som utsätts för att återskapas på nytt. Varför det är så vet jag inte.

Den senaste tiden har jag här på bloggen rescenserat Steven Spielbergs utmärkta rysare “Poltergeist” och dess uppföljare. Och nu idag när jag satt och googlade lite om filmen så föll mina blickar på ett blogginlägg där det faktiskt nämns att ryktena går om en remake!

Ve och fasa! Jag hoppas verkligen inte att detta är sant. För hur skulle en remake kunna överträffa det utmärkta originalet? Kan det bli annat än en flopp? Förvisso kan det väl det, men hur stora är oddsen när originalet är så bra som det är? Jag har inte stora förhoppningar om jag skall vara ärlig.

Jag kommer i alla fall att hålla ögon och öron öppna och meddela här på bloggen vad som händer när det gäller remaken av “Poltergeist”.

intressant.se

Inga kommentarer: