onsdag 6 augusti 2008

Mjao!

Häromdagen så bläddrade jag runt bland bloggarna här på nätet och hamnade då på en blogg som heter "Landet Ingenstans" och som är skriven av en man som heter Jonas Thunberg Lindbärg.

Anledningen till att jag hamnade där var att jag kollade vad andra bloggare skriver om Michelle Pfeiffer; jag hade ju ett inlägg om henne häromdagen när jag rescenserade "Grease 2" som ni kanske minns.

Men på Jonas sida så var det inte "Grease 2" det handlade om utan "Batman Återkomsten" och Michelles insats som Catwoman.

Jonas skriver att Catwoman inte är Michelles "ideala insats" i hans ögon, men jag måste säga att jag är väldigt imponerad av Pfeiffers rolltolkning som ligger väldigt långt från de karaktärer som hon brukar spela i vanliga fall.

Överhuvudtaget är "Batman Återkomsten" den film som sticker ut mest i serien och Pfeiffer är inte ensam om att vara lysande. De Vito gör också en lovvärd insats, men nog är Catwoman den karaktär som är mest intressant.

Pfeiffers roll är egentligen två sidor av samma mynt. Å ena sidan, den hunsade och hämmade Selina Kyle; å andra sidan, den sexiga och självsäkra Catwoman. Och Pfeiffer lyckas på ett spännande sätt förena de två och hjälpa oss att förstå "the woman behind the cat". Hon har lyckats ladda sin roll med kattens inneboende mystik, och kanske det är därför hon blir så lockande.

Men kanske vi alla skulle behöva blicka inåt, precis som Selina Kyle, och se vilka vi är och vad vi har inom oss, allt det där spännande och fascinerande som vi gömmer för omvärlden. Selina skådade inom sig själv och fann Catwoman.

Vad finner du...?

Mjao...


Läs även andra bloggares åsikter om , ,


intressant.se

Inga kommentarer: