lördag 2 augusti 2008

Sångrep

Igår var det riktigt, riktigt roligt att vara sånginstuderare på "Grease".

Efter förra helgens repetitioner, de första efter sommaruppehållet, så önskade ensemblen ett sångrep för att verkligen gå igenom de stämmor och låtar som man fortfarande kände osäkerhet inför, vilket jag naturligtvis tillmötesgick. Vi bestämde då att vi skulle träffas som igår 16.00.

I samma veva bestämde Linn och Maria att de ville gå igenom sin duett och de solonummer som de har och vi bestämde att vi skulle träffas 14.30 och fixa det.

Ovanpå allt detta lade sig också ett musikerrep som skulle börja 18.00. Wow! Det artade sig till att bli en heldag igen...hehe

Men det gick faktiskt jättebra, även om jag kände mig tämligen bombad när jag anlände till musikerrepet 18.30. Då hade jag kört hårt från 14.30 - 18.00 med ett uppehåll på ca. 5 minuter för en snabb kopp kaffe; underbara Håkan (en av killarna i ensemblen) kom med en stor termos till oss alla i ensemblen.

Men rackarns vad duktiga allesammans var. Jag fick höra underbara versioner av låtar som vi nött sedan årsskiftet nu, och ensemblen sjöng med en glöd som var hetare än värmen som rådde i rummet.


Tänk er ett rum som redan är mer än varmt p g a det rådande vädret, och fyll det sedan med 30 personer som skall vistas där i två timmar. Då vet ni hur vi hade det igår. Men ensemblen var helt underbar och lyckades med konststycket att vara fokuserade och alerta hela tiden. Jag ville bara ta alla i famn efteråt. Jag tror att vi kände att nu har vi mer än koll på läget; härlig känsla med tanke på att det bara är två veckor kvar till premiären. Men nu har vi chans att finslipa allt in i minsta detalj den tid som är kvar.

Musikerrepet blev det dock lite si och så med för när jag kom dit så krånglade ljudet. Det var ett envist brum som inte ville ge med sig hur ljudteknikern än pillade och plockade med allt som gick att pilla och plockas med. Till sist gav de upp och vi fick fixa på annat sätt så att vi ändå kunde börja repa.

Det gick faktiskt riktigt bra - för mig menar jag nu. De andra musikerna har ju repat tillsammans sedan starten för ett halvår sedan, medans jag (som varit upptagen med sångrep) kommit med först nu. Men efter repet igår så vet jag nu var jag skall lägga krutet någonstans vilket känns bra. Men jag önskar att jag kunde spela solon så som Anders Ludwigsson (den andre pianisten) gör. Han är så fruktansvärt duktig. Jag har ingen teknik alls när det gäller sådant. Tror jag skall fråga honom om han kan ge mig några tips...

Nu är klockan 8.15 och det är snart dags för frukost. Dagen kommer att fyllas med idel "Grease"-rep, och jag gissar att ni kommer att få läsa en hel del inlägg om vårat arbete framöver. Nu kör vi den här och nästa helg, och från och med nästa helg så blir det rep, i stort sett, varje dag. Sedan är det premiär...


Just nu pågår en undersökning här på bloggen. Var med du också och rösta fram den bästa filmmusikalen genom tiderna. Är det "Grease", "Hair" eller "Chicago" eller något av de andra alternativen som bjuds?
Följ omröstningen som avslutas 2008-08-07 - 22.00.



intresant.se

Inga kommentarer: