torsdag 17 juli 2008

Gröna Lund

Satt och slösurfade lite här på nätet, så här på morgonkvisten, och hittade då den här vackra bilden av "Gröna Lund" i Stockholm. Och vips blev jag överrumplad av minnen, känslor och nostalgiska tankar.





Jag har faktiskt inte varit på "Grönan" sedan jag flyttade hit för sex år sedan. Förut, när jag bodde i Stockholm, så var jag där minst en gång om året. Sista året hade jag till och med Guldkort och kunde komma och gå som jag ville.

Jag älskar "Gröna Lund" och jag älskar att åka karusell. Ju vildare attraktioner, desto bättre. Speciellt sådana som snurrar runt och åker upp i luften. De är bäst!

Ibland kunde det hända att jag åkte ut till "Gröna Lund" någon eftermiddag (när jag hade Guldkortet alltså) och bara gick omkring där och insöp atmosfären av dofter, stämning och alla glada människor. Mysigt!

Många roliga minnen har man därifrån också. Speciellt minns jag en kväll när min bror och jag var där. Han var inte så pigg på att åka någonting först, men plötsligt tittade han på mig och sade:
"Du, nu köper vi varsitt åkband och så åker vi som fan!"
Och det gjorde vi. Jag tror vi åkte precis allting på hela "Gröna Lund" den där kvällen, både en och två gånger. Vi gjorde ett kort break för en öl, sedan körde vi hårt igen. Det var en helt underbar och magisk kväll.

Har även haft många roliga kvällar där tillsammans med nurseblog, då vi gått dit både för att åka och lyssna på konserter.

Jag älskar som sagt "Gröna Lund" och att åka karusell. Därför blir man så otroligt ledsen och illa berörd när man hör att någon olycka inträffat. Som nu häromdagen när "Rainbow" kraschade på Liseberg. Olyckor är alltid fruktansvärda, men när de händer på ett nöjesfält så blir de på något vis ännu värre, för dit går människor för att roa sig och vara glada. Kontrasterna blir så fruktansvärt stora.

Måste verkligen säga att min förtjusning i att åka karusell fick sig en kraftig törn i och med "Rainbow"-olyckan. Samtidigt har jag nog ändrat mig lite de senaste åren. Är väl inte lika vild på att åka som jag var förut. Det har väl att göra med att man blir äldre kanske, jag vet inte. =)

Hur som helst så kommer "Gröna Lund" alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta, och jag har definitivt inte varit där för sista gången...


intressant.se

4 kommentarer:

Daniel sa...

Bara att övervinna rädslan å yra runt i karusellerna.

Tack annars för de vänliga orden. Å tack detsamma, du e en bra skribent å helt säkert en toppen musiker!

Unknown sa...

daniel: Tack för DINA vänliga ord. Du får väl komma och hälsa på när du har vägarna förbi Borlänge så skall jag sjunga något vackert för dig. *skrattar*

nurseblog sa...

Hehe minns när soundtrack of our lives passerade och vi höll på att trilla i buskarna =)
Hoppas du har en bra kväll!

Unknown sa...

Tänk att vi alltid skall utmärka oss på något vis! *garvar*
Men för att väga upp det hela så kan jag ju påminna om den gången vi åkte berg- och dalbana och vi satt precis bakom Lili & Susie. Då lyckades vi faktiskt sköta oss. =)