fredag 4 juli 2008

Hair

Claude Hooper Bukowski (John Savage), en landsortskille från Oklahoma, kommer till New York för att tillbringa några dagar i storstaden innan han rycker in i Vietnam-kriget.

I Central Park korsas hans väg av Berger (Treat Williams) och hans vänner. De lever som hippies och Claude dras in i deras krets och leverne, något som kommer att förändra hans liv totalt.

I parken får han dessutom syn på Sheila (Beverly D' Angelo) och det är kärlek vid första ögonkastet - åtminstone från hans sida...

"Hair" är en fantastisk och underbar film. Att beskriva den är omöjligt; den måste upplevas. När jag som 16-åring såg den på bio blev jag alldeles tagen och jag såg om den 5 gånger; jag fick inte nog. Jag har även sett den flera gånger sedan dess och kan säga att den håller än idag. Den har absolut inte förlorat sin aktualitet och fräschör.

Här finns allt - glädje och sorg, kärlek, humor, budskap och - naturligtvis - underbar musik. Många scener är oförglömliga och det är bara att njuta i fulla drag.

Utan att överdriva placerar sig "Hair" bland de främsta filmatiseringar som gjorts av en musikal. Se den!!!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


intressant.se



Inga kommentarer: