söndag 13 juli 2008

Kattor, Edith och "Wilhelm Gustloff"

Det har varit en intensiv söndag, minst sagt.

För det första fick vi inte sova i natt, för mitt i natten så vaknade vi av att kissarna sprang omkring och lekte i våra sängar. Jag insåg ganska snabbt att "så här kommer de hålla på resten av natten". De hade ju i stort sett sovit sig igenom hela lördagen så nu var de pigga och alerta.

Så kissarna förpassades ut i köket och fick tillbringa natten där.

När jag kom tillbaka till sängen och kröp ner så kom nästa överraskning. Någon hade hunnit med att kissa där. Suck!!!

Trött och med ögon som ville sova ett par timmar till pallrade jag mig upp ur sängen för att efter frukost och hårtvätt tillsammans susa iväg mot Falun och uppträdandet på Gullnäs. Det var mycket trevligt, och jag måste säga att det är alltid trevligt att uppträda med Maria. Allt flyter så smidigt och enkelt, och hon är alltid väl förberedd.

Efter uppträdandet var det bara att skynda iväg till Maxim för att repa med musikerna i "Grease". Sommarlovet är nu slut för dem (läs "oss"; jag skall ju också vara med på ett hörn) och det är dags att börja öva. Det var förståss roligt men jag var både trött och hade ont i huvudet till följd av det jobbiga vädret. Sambon åkte hem till kissarna som, fick jag veta via telefon i pausen, hade hållit sig lugna under dagen.

Sedan blev det en slapp kväll vid datorn med "World of Warcraft" och lite MSN där jag chattade en lång stund med Edith som står bakom bloggen "Editheddan". Edith och jag har jobbat tillsammans två gånger på Maxim med musikalerna "Annie", 2004, och nu senast "Sabinas fall" som gick hösten 2007. Edith befinner sig just nu i London där hon jobbar som barnflicka och det är mycket roligt och intressant att läsa hennes blogg. Passa på att göra det du också.

Sedan blev jag att kolla runt lite på olika sidor och hamnade så småningom på Aftonbladet där jag läste om fartygskatastrofer. Har vetat sedan tidigare att några av historiens värsta fartygsolyckor har inträffat i Östersjön men det är först på senare tid som jag börjat läsa lite mer om dem. "Goya", "General Steuben" och "Wilhelm Gustloff" är namnen på några av de tyska flyktingfartyg som sänktes under Andra Världskriget. När det gäller dödsoffer så ligger den otroliga siffran på runt 10 000 döda på både "Goya" och "Wilhelm Gustloff". Man kan ju undra varför "Titanic"-katastrofen blivit så omskriven när dessa katastrofer nästan aldrig nämns ens...

Lite obehagligt att läsa om fartygskatastrofer så här sent på kvällen så jag avrundar mitt blogginlägg här då det är dags att krypa i säng. Men först blir det nog en kaka och lite mjölk, och lite gos med kissarna, innan jag smyger in till min säng.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


intressant.se



4 kommentarer:

cmj sa...

Lade nyss upp min bungyjump film ifrån Queenstown, Nya Zeeland. Tappade bort filmen, hittade den häromdagen igen!

Har du aldrig hoppat bungyjump? Då måste du göra det.

134 meter, 8,5 sek fritt fall!

http://cmj.blogg.se/2008/july/min-bungyjump-film.html

Unknown sa...

cmj: Nej du, jag har aldrig hoppat bungy-jump och inte tänkt tanken att göra det heller. Då jag lider av lätt svindel så tror jag inte det är rätt form av sysselsättning att ägna sig åt för mig.

Det närmaste jag kommit bungy-jump är nog när jag åkte "Fritt fall" på Gröna Lund för några år sedan. Vad jag med min svindel skulle upp där och göra kan man ju verkligen fråga sig...hmm...

Anonym sa...

Åh tack för den kompilimangen!!

Unknown sa...

edith: Du är väl värd den. =)