tisdag 17 juni 2008

Tisdag morgon

Börjar mer och mer upptäcka vad roligt det är att läsa andras bloggar. Man får nya idéer om hur man skall forma sin egen blogg, och det är nyttigt att jämföra sig med andra. Bland annat menar jag, att om man tycker att någon annans blogg är ointressant så måste man ju ofrånkomligen jämföra sin egen blogg med den man avfärdat. Ofta så tänker jag när jag ratat någon: "Är min egen så mycket mer intressant?" Svaret är ganska ofta "nej", men då måste man ställa sig frågan varför man skriver. Och jag börjar mer och mer känna att jag skriver för min egen skull. Visst är det roligt om man får läsare, men det är ändå inte det viktigaste. Om det vore det som var drivkraften så skulle det nog inte funka i längden för mig att skriva.

Något annat som jag också tycker är jätteroligt är att skapa bloggen; designa den menar jag. Än så länge är den väl inte så jättemärkvärdig, men jag är nöjd och trivs med den, och det är väl huvudsaken. Men det vore roligt att lära sig ännu mer och kunna skapa en riktigt snygg blogg. Man får väl luska runt här på nätet och försöka lära sig hur man gör. Om ni har något bra tips, kära läsare, så dra er inte för att skriva till mig. =)

Idag är det tisdag, vilket innebär att jag skall jobba till 21.30 ikväll, och på tisdagarna så är, vilket ni som läst mina tidigare inlägg redan vet, husmor ensam med en av de så kallade "frivillig"-grupperna. Detta kan jag tycka känns lite olustigt då man inte vet hur van denna grupp är att jobba i köket på Tunaåstrand. Förra tisdagen gick det väldigt bra då jag hade en mycket erfaren grupp vid min sida, vilket jag förstås var mycket tacksam för då det var min första kväll på jobbet. Nu, inför kvällen, så vet man ju lite mer hur turerna går, och det gäller att ha en liten plan för vad man skall ta sig till om det visar sig att man inte har en så självgående grupp. Problemet är bara att man som anställd blir upplåst vid kassan och det finns inte tid att springa och visa en ovan grupp hur man gör det ena eller det andra, och då kan det bli stressigt.

Dock anser jag att man som personal inte får bli irriterad på en grupp som visar sig vara tafatt i köket. Jag menar, hur lätt är det att komma till någon annans arbetsplats och försöka göra någon annans jobb? Man blir ganska snabbt bortkommen och vill då ha handledning. Och är den som skall handleda upptagen med något annat så blir man lätt stående rakt upp och ner och känner sig förvirrad och dum, för man vill ju hjälpa till men vet inte hur. 

Jag tror att det viktigaste för mig inför kvällen är att om det "snurrar till" försöka ha en rak kommunikation med kunderna och förklara för dem hur situationen är, så att de förstår. Så mycket mer kan man ju inte göra. Sedan får det gå som det vill. Kommunikation åt alla håll; det är nog min melodi inför kvällen. *ler*


Läs även andra bloggares åsikter om 



8 kommentarer:

Anonym sa...

det är nog inte många katter som sover som våran lilla ästår här hemma. inte ens den andra vi har. :)

Unknown sa...

Nej, det var en helt underbar sovstil hon har. =)

Vi kommer få två nya kattungar i augusti. Vi får väl se vilken sovstil de har...hehe

Anonym sa...

Jag har ett tips på en kille som är jätte duktig på att designa bloggar och han visar det bra med! :)
http://www.designadinblogg.se/

Anonym sa...

svar: tack så jättemycket :D
hoppas att du får en bra dag ;)

Anonym sa...

SVAR:
Jaa, det var inge kul alls.. :/ Så får hoppas på bättre lycka denna gång om man kommer iväg nått nu då. :) Får hoppas att du kommer dit också! :)

Unknown sa...

ida: Tack så jättemycket för tipset. Jag skall kolla in hans sida.

Unknown sa...

lina: Om man vill tillräckligt mycket så blir det så förr eller senare. =)

Unknown sa...

kristin: Jag önskar dig detsamma.