måndag 16 juni 2008

S.O.S Poseidon

Det är nyårsafton och ute på havet stävar "S/S Poseidon" fram i sakta mak, fylld med glada kryssningsresenärer. I matsalen pågår nyårsfesten för fullt. Dock händer det saker under vattenytan som man inte märker någonting av, vare sig i matsalen eller på "Poseidons" brygga. En undervattensjordbävning inträffar utanför Greklands kust vilket inte ger några skador på land men istället skapar en 30 meter hög jättevåg.

Plötsligt upptäcker manskapet ett underligt eko på skärmen som rör sig snabbt mot fartyget. Kaptenen lyfter sin kikare och tittar ut genom fönstret. I kikaren ser han en gigantisk vägg av vatten som rör sig i rasande fart mot "Poseidon". Snabbt slår han larm, men det finns inte en chans för människorna på fartyget. "Poseidon" möter vågen med bredsidan och de förvånade passagerarna i matsalen märker plötsligt hur hela rummet börjar luta...

Detta är upptakten till den, numera, klassiska katastroffilmen "S.O.S Poseidon", eller "Poseidon-katastrofen" som den också kallats. Filmen är från 1972 men fascinerar fortfarande och räknas till en av de bättre i genren från den här tiden. Vi får följa en grupp människor som överlever själva katastrofen men som nu måste kämpa för att ta sig ut ur det upp- och nedvända fartyget.

Filmen bygger på en roman av Paul Gallico och jag har alltid tyckt att filmen inte riktigt vågade ta vara på boken som är fruktansvärt gastkramande (läs den!!!). Dock är det ändå en väldigt bra filmatisering med fantastiskt välgjorda miljöer som bidrar till trovärdigheten.

Bland skådespelarna märks Gene Hackman i rollen som prästen som tar på sig ansvaret för att leda den lilla gruppen överlevande genom det sjunkande fartyget. Bland de övriga märks Shelley Winters och Stella Stevens. Det är också roligt att se Pamela Sue Martin som senare kom att bli Fallon i TV-serien "Dynastin".

En nyinspelning med Kurt Russell hade premiär häromåret. I fråga om teknik överträffar den vida originalet, men jag måste nog ändå säga att gammal är äldst...





2 kommentarer:

Dennis Alexis Hellström sa...

Svar: Kul att du kikade förbi! Tack för tipset! "S.O.S. Poseidon" är en av mina favoritfilmer faktiskt hehe! :) Jag älskar "Dallas" men anser att "Dynastin" är bättre, de har dessutom bättre kvinnoroller. ;)

Unknown sa...

bimbo boy: Ja, det kan jag nog hålla med om. I ärlighetens namn minns jag inte så jättemycket av "Dynastin", men så mycket kommer jag ihåg att det är färgstarkare kvinnoroller; helt klart.

Vad tycker du om nyinspelningen av "S.O.S Poseidon"? Den är ju helt klart bättre rent tekniskt, men nog tycker jag att den gamla filmen som helhet är bättre. Jag saknar karaktärerna i den nya; man fäster sig aldrig riktigt vid personerna. Men så har de ju ingen Gene Hackman eller Shelley Winters (eller Pamela Sue Martin bör väl tilläggas) i rollistan heller. =)