tisdag 10 juni 2008

Vacancy

Jag är väldigt förtjust i filmer, och jag tänkte faktiskt roa mig själv, och er förståss, med att då och då skriva en och annan filmrescension här i min blogg. Jag hade förresten en period när jag skrev mycket rescensioner på Discshop (om ni är intresserade av att läsa dem så finns de under nicket "bphlat), men det blir inte lika mycket nu längre. Kanske beror på att jag just nu inte köper särskilt mycket film. Inte för att jag inte vill, men jag har ju varit arbetslös en längre tid och då har man ju inte så mycket pengar att lägga på att köpa filmer...

Jag är allätare när det gäller film, men jag har en förkärlek för thrillers och skräckfilmer. Tyvärr är det väldigt få skräckfilmer som håller måttet, men ibland hittar man små guldkorn - och just ett sådant guldkorn är filmen "Vacancy" som får bli den första filmen ut bland mina filmrescensioner.

"Vacancy" kom från ingenstans och min nyfikenhet på den väcktes när jag läste en rescension av den på Discshop. Enligt rescensenten skulle filmen vara riktigt, riktigt bra och spännande. Dock var det något i rescensionen som inte riktigt tilltalade mig och därför föll den i glömska - ända tills jag häromveckan hittade den i DVD-hyllan i våran videobutik. Valet stod mellan den och en nyinspelning av rysaren "April Fools day" och jag visste inte hur jag skulle göra. Till sist var det dock den fina rescensionen på Discshop som avgjorde mitt val och jag gick hem och "pluttade" in DVD:n i min spelare.

Redan när jag hörde musiken till förtexterna så förstod jag att det här inte var någon dussinrulle. Inte sedan John Carpenters "Halloween" har jag hört ett sådant starkt soundtrack och det gjorde ju förståss att förväntningarna skruvades upp ännu mer...

Det unga paret David (Luke Wilson) och Amy (Kate Beckinsale) är på väg med bil från en fest hos Amys föräldrar som firat sin bröllopsdag. När filmen börjar är det natt och David har precis vikit av från motorvägen för att via en genväg komma hem fortare. Känns det igen? Vi har sett det i hundra andra filmer - men låt dig inte luras. I händerna på regissören Nimrod Antal känns den mest slitna filmkliché snart ny och fräsch.

Som alltid i sådana här filmer lägger bilen snart av, och för att göra en lång historia kort hamnar David och Amy snart på ett motel (var annars? *skrattar*), och det står inte på förrän mycket otäcka saker börjar hända. Bates motel framstår snart som hemtrevligt och rart i jämförelse...

Mer tänker jag inte berätta om själva handlingen då jag inte vill avslöja för mycket och riskera att förstöra nöjet för er. Men som ni nog har förstått har Antal (regissören) plockat ihop en ansenlig mängd filmklichéer och på ett mycket smart sätt stuvat ihop dem till en liten film som, utan att skräda orden, skrämmer skiten ur en. Utan att överdriva kan jag säga att det här är nog något av det mest spännande jag har sett sedan "Halloween" och det vill inte säga lite.

Ofta när det gäller skräckfilmer så faller de på att de blir alldeles för överdrivna och otroliga vilket jag tycker förstör. Det är ju när skräcken blir vardaglig som det blir otäckt. "Vacancy" är gjord precis på det sättet och, tyvärr, så skulle en sådan här historia kunna inträffa precis var och när som helst. Filmen är våldsam, men precis som i "Halloween" är våldet väldigt snyggt filmat, och man tror att man ser mer än vad man gör. Med det menar jag att regissören valt att lägga krutet på spänning istället för att förlora sig i äckeleffekter.

Tempot är långsamt i början för att vi skall få lära känna karaktärerna ordentligt, men även här tas varje tillfälle i akt att bygga upp spänningen, och när historien sedan tar fart så skruvas tempot upp rejält. Du kommer garanterat ha svårt att sitta stilla. "Vacancy" är väldigt snyggt filmad och det känns som att varje scen är noga genomtänkt för att kunna dra ut så mycket spänning som möjligt ur den.

Att filmen är full av smarta och roliga hyllningar till andra skräckfilmer gör den, givetvis, inte sämre. "Psycho" är förståss ständigt närvarande, med tanke på filmens tema, men här finns även "The shining", "Lugnt vatten", "Poltergeist" och förståss "Halloween" representerade. Säkert kan du hitta flera för de är väldigt smart inbakade i handlingen och inte alltid så lätta att finna.

Gillar du spännande filmer, och vill ha det där "lilla extra", så är "Vacancy" precis vad du söker. Jag rekommenderar den varmt.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


2 kommentarer:

nurseblog sa...

Ja nu har du mig fast iallafall.. Får väl hoppas att jag överlever skräcken när jag ser den... annars kommer jag tillbaka och spökar för dig ;)
Jag som inte vågar se skräckfilmer egentligen.. Vågar inte ens ha halloween filmerna framme, har gömt dem längst bak i bokhyllan bakom andra filmer =)
Ha en fin dag!
Kram

Unknown sa...

nurseblog: Lycka till! *ler snett* Du kommer garanterat inte ångra dig. Se bara till att du har en stadig stol som du kan hoppa i, och en rejäl kudde till hands så skall det nog gå bra.

När du kommer hit så måste vi titta på en skräckis du, jag och sambon. Vore så vansinnigt roligt att se dig hoppa omkring i soffan, samtidigt som sambon ligger och sparkar med fötterna. Ni har ju era egenheter när ni ser rysare...haha