onsdag 18 juni 2008

Världarnas krig

Ray Ferrier (Tom Cruise) skall ta hand om sina två barn över helgen. Den inledande scenen visar att allt, tyvärr, inte är som det skall vara mellan far och barn. Märkliga fenomen gör sig plötsligt påminda över staden, och det står inte på förrän vår värld är indragen i ett krig där hela mänsklighetens existens står på spel. Relationerna mellan Ferrier och hans två barn sätts på hårda prov i kampen för att överleva.

Regissören Steven Spielberg har gjort en lång resa under sin långa karriär, och någonstans har han kommit tillbaka till den vardagsrealism som han uppvisade i sina tidigare filmer, t ex "Hajen". Öppningsscenerna i "Världarnas krig" skulle kunna vara hämtade från klassikern från 1975. Han har dock kvar sin fascination för det övernaturliga och science fiction, men här är det inte förskönat, som i t ex "E.T" och "Poltergeist", utan realistiskt - otäckt realistiskt. Där "Independence day" var spännande och underhållande på ett roligt sätt, träffar "Världarnas krig" som ett knytnävsslag i magen. Detta är ingenting annat än krig - och krig är aldrig underhållande.

Jag har sett det mesta inom skräck och science fiction och tycker mig klara det mesta. Men den här filmen kunde jag inte värja mig mot. Den är ingenting annat än en mardröm som kryper under huden på en.-Och när vi kom till scenerna med sänkningen av Hudson-färjan, var jag (till min stora förvåning) tvungen att lämna rummet; så illa berörd blev jag.

Skådespelarna är samtliga mycket, mycket bra, men den som verkligen glänser i sin roll är Dakota Fanning ("Hide and seek"). Flickan är otroligt begåvad och många av filmens starka och otäcka scener blir ännu värre då hon verkligen gestaltar hur ett barn upplever det hela.
Jag har väl aldrig varit någon större fan av Tom Cruise. Inte så att jag tycker att han är dålig men han har aldrig gjort något större intryck på mig. Här är han dock mycket bra i rollen som Ferrier. Samspelet mellan honom och ex-hustrun är prov på utmärkt skådespeleri.

Spielbergs film är mycket bra och ett tekniskt mästerverk av sällan skådat slag. Jag rekommenderar den verkligen. Men den som väntar sig en film typ "Independence day" bör tänka en gång till innan han ser den. Det här är, som sagt, en krigsfilm av mycket realistiskt snitt - och den är riktigt, riktigt otäck...



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Tack för din kommentar och länken. Jag ser att du gillar sådana där läskiga filmer, det gjorde jag också förr men inte nu. Fast typ Independence day och liknande kan jag se. Sen gillar jag brittiska deckare också, speciellt Morden i Midsommer för jag kan aldrig lista ut vem den skyldige är. Just nu är det fotboll som gäller på TV. Om vi tänker på det kristna utbudet så har kanal 10 på nätet väldigt bra program. http://www.kanal10.se/
Önskar dig en skön sommar!
MVH aneht

Anonym sa...

Hej och tack för att du varnade mig för den filmen. Annars brukar jag tycka att Steven Spielbergs filmer är väldigt välgjorda och bra, men om den är läskig på det sättet så kommer jag att hoppa över den. Ha en fin vecka och midsommar!

Unknown sa...

anna: Filmen är väldigt sevärd, och jag tycker inte att du skall hoppa över den alls. Jag menar inte att den innehåller en massa blod och våld, men stämningen är väldigt jobbig och obehaglig.
Men som alltid när det gäller Spielberg så är det en välgjord och bra film, och jag rekommenderar den. Kanske att den tog mig extra hårt då jag kanske väntade mig något mera lättsamt, typ "Independence day".
Roligt att du tittade in på min sida och att du läst min rescension. Varmt välkommen igen. =)

Glada hälsningar
Mats