måndag 9 juni 2008

Tunaåstrand

Här har vi Tunaåstrand, Missionskyrkans i Borlänges sommarställe kan man väl säga. Hit flyttar församlingen ut alla sina aktiviteter på somrarna - och det är här som jag skall tillbringa det mesta av min tid nu i sommar. Man kan ha det sämre va? =)

Tunaåstrand är en trollsk plats med alla de ingredienser som gör att en sommar blir just sommar. Här finns en alldeles otrolig grönska, och som ni ser på bilden så finns här ett rött hus med vita knutar - och sådana tycker vi om, framför allt på sommaren - och så finns här vattnet som glittrar och glimmar i Tunaån. Och med en kopp kaffe och en kaka inom räckhåll så blir allt detta, som jag nu räknat upp, sammantaget till sommar. Jag säger bara det, att har du inte haft nöjet att uppleva Tunaåstrand ännu så är det dags att du tar dig dit snarast. Och nu finns ju dessutom jag där! Kan det bli bättre? *skrattar*

Det är ju en sak att njuta av Tunaåstrand, men att jobba där är ju förståss något helt annat. Jag kom dit vid 9.00 i morse och då är nog stället som allra vackrast. Allt är lugnt och tyst och man kan bara insupa allt det vackra som frodas runt omkring en. Jag var inte först på plats när jag kom dit. Ett äldre par hade redan kommit dit, och låg där och pressade för fullt. När jag sprang förbi senare, vid lunchtid, låg de fortfarande där!
"Hur orkar de?" tänkte jag förskräckt.
Jag hade definitivt inte klarat av att ligga i solen så länge.

Dagen fylldes snabbt av mysiga arbetskamrater, roliga arbetsuppgifter (även om de ibland har en tendens att vara svårpåkomna), och trevliga kunder. Fast de sistnämnda var inte särskilt många...! Vi hade inte överdrivet mycket att göra idag, och det är då som Tunaåstrand blir lite marigt att ha att göra med. Är man inte injobbad i huset så kan det vara lite svårt att komma på något att sysselsätta sig med. Isabell, som är inne på sitt andra år på Tunaåstrand, hade dock inga svårigheter att komma på något att ta sig för. Hon plockade lite här, fixade lite där och försvann med en sopborste i högsta hugg. Då kände jag mig som en dålig arbetsledare. Det borde vara jag som sprang omkring som hon istället tyckte jag. Men det kommer väl efter hand. Jag får väl iaktta henne och låta henne lära mig vad jag skall göra. Det står nog inte på förrän jag också kommer springa omkring som hon skall ni se. *skrattar*

Jag tycker verkligen det är jätteduktiga ungdomar som jobbar på Tunaåstrand. De är ju med i SMU (Missionskyrkans ungdom) allihopa och de är trevliga och rediga på alla sätt. Johanna och Isabell, som jobbat förut, kan hela Tunaåstrand utan och innan, vilket känns tryggt. Egentligen borde nog de vara husmor i stället för mig, för de kan och gör allt det som jag gör och borde göra. Som sagt; jag får iaktta dem och lära mig nu första veckorna. Sedan skall ni se att jag kan "husmora" som aldrig förr. *ler*

Det kommer bli mycket sång för min del också på Tunaåstrand. Dels skall jag spela på gudstjänster, men sedan har jag några tisdagskvällar, samt midsommarafton att fylla med musik också. En tisdagskväll skall jag stå där med Ulrika, en kompis som jag jobbat mycket med förut. Vi har både sjungit kvartett och duo tillsammans och det skall bli roligt att köra en kväll med henne nu. Det var några år sedan sist.
Sedan har en Linn från "Grease" tackat ja till en kväll. Vilken det blir är dock inte bestämt ännu. Det skall också bli jättekul. Hon sjunger så himla bra, och kommer dessutom med på Midsommarafton och sjunger, tillsammans med Alexandra, en annan tjej från "Grease"; det kommer bli hur bra som helst!!! (Våga bara missa!)...

...men så har jag tänkt för mig själv, att en tisdagskväll skall jag nog stå där själv i alla fall och testa hur det går. Jag har ju faktiskt inte prövat själv ännu, men jag känner mig nog faktiskt redo för en sådan utmaning nu. Skall börja fundera på låtar och se vad det kan bli av det. Har ingen aning om vad jag skall sjunga - men vi får väl se...

Nu orkar jag inte skriva mer. Dessutom måste jag ringa några telefonsamtal. Så ni får nöja er så här för idag. =)

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: